Skolbarns hälsovanor

Lyssna

Hur mår skolbarn i Sverige och vilka levnadsvanor har de? Hur har skolbarns hälsa och levnadsvanor förändrats över tid? Finns det skillnader i hälsa och vanor mellan olika grupper av skolbarn?

Det tar Folkhälsomyndigheten reda på genom undersökningen Skolbarns hälsovanor. Undersökningen är internationell och genomförs vart fjärde år i ett femtiotal länder i samarbete med Världshälsoorganisationen (WHO).

Syftet med Skolbarns hälsovanor

Syftet med studien Skolbarns hälsovanor (Health Behaviour in School-aged Children) är att se hur barns och ungas livsvillkor, levnadsvanor och hälsa ser ut och utvecklas över tid. Studien gör det möjligt att undersöka skillnader i hälsa mellan t.ex. flickor och pojkar, skolbarn i olika åldrar, från olika födelseregioner samt med olika socioekonomiska förutsättningar.

Skolbarns hälsovanor är en enkätundersökning bland 11-, 13- och 15-åringar. Enkäten fylls i under en lektionstimme. Deltagandet är frivilligt och skolbarnen är anonyma. Urvalet utökades 2021/2022 för att kunna presentera resultaten på regional nivå. I den senaste datainsamlingen (2021/2022) deltog därför nästan 42 000 skolbarn från drygt 2 000 skolor.

De flesta frågor i enkäten är desamma varje datainsamling och handlar om hälsa, livsvillkor, skolan, sociala relationer och levnadsvanor. I enkäten 2021/2022 ställdes nya frågor om skolstress, elev- och lärarrelationer, skolprestationer och psykisk hälsa till barn i alla tre åldrar. Även frågor om hur covid-19-pandemin har påverkat deras liv ställdes. Nya frågor om relationer och sexualitet ställdes till 15-åringar.

Studien har genomförts i Sverige vart fjärde år sedan 1985/1986. Den genomförs dessutom i närmare 50 länder i Europa, Nordamerika och Asien. Folkhälsomyndigheten ansvarar för genomförandet av studien i Sverige. Vidare finns ett nationellt team med forskare från universitet runt om i Sverige knutet till studien.

Resultat

Resultaten från Skolbarns hälsovanor presenteras i:

Vidare används resultaten av forskare, såväl i Sverige som internationellt.

Läs mer om

  • Det internationella samarbetet om skolbarns hälsovanor

    Varje land har ett nationellt team bestående av en forskningsledare och ett antal medlemmar. Teamen återfinns vid universitet, forskningsinstitut, regeringskanslier och andra institutioner som samarbetar med Världshälsoorganisationen (WHO).

  • Skolbarns hälsovanor 2025/2026

    Under 2025/2026 kommer den elfte datainsamlingen inom studien Skolbarns hälsovanor att genomföras. Undersökningen visar hur 11-, 13- och 15-åringar mår, har det i skolan och hemma samt vilka levnadsvanor de har.

  • Skolbarns hälsovanor 2021/2022

    Under 2021/2022 genomfördes den tionde datainsamlingen inom studien Skolbarns hälsovanor. Fler skolor än tidigare bjöds in för att resultaten ska kunna presenteras för varje region. Undersökningen visar hur 11-, 13- och 15-åringar mår, har det i skolan och hemma samt vilka levnadsvanor de har.

  • Rapporter om skolbarns hälsovanor

    Folkhälsomyndigheten presenterar resultaten från undersökningen i en grundrapport, liksom i olika temarapporter.

  • Ta ut egen data från Folkhälsodata

    Databasen Folkhälsodata ger möjlighet att hämta ett eget urval av statistik för fortsatt bearbetning.

  • Svenska teamet för Skolbarns hälsovanor

    Varje land som deltar i den internationella undersökningen Skolbarns hälsovanor har en forskningsledare och ett antal medarbetare i sitt team.

  • Enkäter utskickade av Skolbarns hälsovanor

    Här finner du enkäterna som har använts i de senaste årens undersökningar av Skolbarns hälsovanor.

  • Internationella jämförelser för Skolbarns hälsovanor

    WHO:s rapport med internationella resultat från 45 olika länder 2017/2018 visar att skolbarn i Sverige har jämförelsevis goda relationer till föräldrar och lärare samt goda levnadsvanor. De rör sig dock lite och har oftare psykosomatiska besvär jämfört med skolbarn i andra länder.