Använd inte skärmar innan det är dags att sova. Lämna mobil, surfplatta och liknande utanför sovrummet under natten.
Digitala medier och hälsa
LyssnaHär hittar du våra rekommendationer för barns och ungas skärmanvändning, vad de bygger på och hur de kan användas. Du kan också hitta vanliga frågor och svar.
-
Alla åldrar: Rekommendationer om sömnen
Använd inte skärmar innan läggdags. Lämna mobil, och andra bärbara digitala enheter utanför sovrummet under natten.
-
Barn 0-2 år
Barn som är yngre än 2 år ska helst inte använda skärmar alls.
-
Barn 2-5 år
Styr vilket innehåll ditt barn tar del av och skapa goda vanor och rutiner för balans mellan till exempel lek, sömn och fysisk aktivitet. Titta på skärmen tillsammans med ditt barn.
-
Barn 6-12 år
Styr vilket innehåll ditt barn tar del av och prata med barnen om vad de gör och hur de kan påverkas av digitala medier. Förklara vad man behöver för att må bra och hjälp till att skapa goda vanor.
-
Ungdomar 13-18 år
Fundera över hur du mår. Tänk på att du behöver skärmfri tid och hitta en bra balans mellan skolarbete, en aktiv fritid, sömn, fysisk aktivitet, sociala relationer och digitala medier. En bra riktlinje är max en till två timmar skärmtid per dag.
-
Till dig som förälder
Tänk på att dina skärmvanor också kan påverka ditt barns skärmvanor. Fundera över hur du använder digitala medier när du är tillsammans med ditt barn.
-
Frågor och svar
Vanliga frågor och svar om användning av digitala skärmar.
-
Så tog vi fram rekommendationerna
Rekommendationerna bygger på kunskap om vad barn och unga behöver för att utvecklas och må bra. Inriktningen på rekommendationerna har diskuterats med barn, unga, föräldrar och experter.
-
Förklaringar och definitioner
Förklaringar av begrepp som används i rekommendationerna.
-
Techbolagens ansvar
Att ändra utformningen av de kommersiella digitala medierna så att de inte stimulerar till ökad användning eller bidrar till utsatthet är en viktig del i det förebyggande arbetet.
Utvalt innehåll
Rekommendationer om sömn till alla åldrar
Rekommendationer till dig som förälder
Fundera över hur du använder digitala medier när du är tillsammans med ditt barn. Tänk på att dina skärmvanor också kan påverka ditt barns skärmvanor.
Förklaringar av viktiga begrepp
Förklaringar och definitioner av ord och uttryck som används i rekommendationerna för barn och ungas skärmanvändning.
Nyheter
-
WHO-rapport lyfter vikten av hälsosamma skärmvanor bland barn
Publicerad:Det är viktigt med insatser som minskar risken att barn använder digitala medier på ett sätt som påverkar hälsan negativt. Det konstaterar WHO Europa i en ny rapport, som visar på en kraftig ökning av problematisk användning av sociala medier.
-
Rekommendationer för en balanserad skärmanvändning bland barn
Publicerad:Barn under 2 år bör inte använda digitala medier alls och äldre barn bör begränsa sin användning så att viktiga delar av livet inte trängs undan. En tumregel för skärmanvändning är max en till tre timmar per dag, beroende på ålder. Mobiler och surfplattor bör lämnas utanför sovrummet under natten.
-
Viktigt med hälsofrämjande insatser tidigt i livet
Publicerad:De flesta treåringar i Västerbotten har en god socioemotionell förmåga. En ny studie visar samtidigt att det finns ett samband mellan socioemotionella svårigheter och föräldrarnas inkomst, utbildningsnivå och födelseland.
Publikationer
-
Socioekonomiska villkor spelar mindre roll för skolbarns godisintag
Publicerad:Faktabladet handlar om skillnader i skolbarns konsumtion av grönsaker och godis, inklusive choklad, utifrån ett antal socioekonomiska faktorer och kön. Resultaten kommer från enkätundersökningen Skolbarns hälsovanor 2021/2022.
-
Rekommendationer för barns och ungas digitala medieanvändning
Publicerad:Rekommendationerna som rör barn upp till 12 år vänder sig i första hand till föräldrar och andra vuxna som möter barnen i deras vardag.
-
Socioemotionell förmåga hos små barn: betydelsen av föräldrars inkomst, utbildning och födelseland
Publicerad:Faktabladet presenterar resultaten från en befolkningsbaserad studie om socioemotionell förmåga hos 3-åringar. Resultaten visar ett samband mellan socioemotionella svårigheter hos barnet och vissa faktorer relaterade till föräldrarna, såsom låg inkomst, låg utbildningsnivå och att föräldrarna är födda utanför Sverige.