Till dig som har barn i åldern 6–12 år

Lyssna

Rekommendationerna är att du som förälder, styr du vilket innehåll ditt barn tar del av och prata med barnen om vad de gör och hur de kan påverkas av digitala medier. Förklara vad man behöver för att må bra och hjälp till att skapa goda vanor.

Rekommendationerna gäller från att man fyller 6 år till och med året man är 12 år.

Rekommendationer

  • Styr vilket innehåll ditt barn tar del av. Välj åldersanpassade appar, program eller spel som inte innehåller reklam, algoritmstyrning eller okänt eller olämpligt innehåll.
  • Följ de åldersgränser som finns för exempelvis videodelningstjänster, sociala medier och spel.
  • Prata med ditt barn om vad hen gör på nätet och hur man kan påverkas av digitala medier. Var nyfiken och engagerad.
  • Skapa goda vanor för ditt barn. Prata om vad man behöver för att må bra, och hjälp hen att få balans mellan skolarbete, sömn, att röra på sig, fritidsaktiviteter, sociala relationer och skärmanvändning.

Sömn 10-11 timmar, mycket skola och andra aktiviteter, skärm max 1-2 timmar.Bilden visar hur man kan fördela tid till olika aktiviteter för barn som är 6–12 år gamla. Den kan vara till stöd för att få balans i vardagen så att skärmanvändning inte tar för mycket tid från annat. En bra tumregel är max en till två timmar skärmtid per dag. Här handlar skärmtid om exempelvis film, spel, åldersanpassade appar och annan fritidsanvändning, alltså inte sådant som skolarbete och hjälpmedel till barn med funktionsnedsättning.

Styr aktivt vilket innehåll ditt barn tar del av

Många digitala medier är utformade på ett sätt som kan göra att barn exponeras för skrämmande eller olämpligt innehåll. De kan också innehålla algoritmer och interaktionsdesign som kan leda till problematisk eller beroendeliknande användning genom att stimulera barn att använda dem mer och mer. Det är även vanligt med reklam och uppmaningar till köp, trots att det inte är tillåtet.

Viss reglering finns redan, tv som sänds från Sverige får till exempel inte innehålla marknadsföring som är riktad till barn under 12 år, eftersom barn har svårt att stå emot reklam för till exempel godis och onyttig mat. En del barnprogram, filmer och spel har en åldersangivelse som tyder på att innehållet är olämpligt för barn under en viss ålder.

En del plattformar och appar är dessutom designade för att främja ouppnåeliga ideal och konsumtionshets bland barn och unga.

Tips i vardagen

  • Håll dig uppdaterad om vilka program och appar som ditt barn använder, och välj sådana som du tycker är bra.
  • Undvik program och appar som innehåller reklam och annan marknadsföring.
  • Undvik plattformar och appar som styrs av algoritmer, det vill säga sådana som är gratis och anpassar innehållet till användaren. Dit räknas många videodelningsappar och sociala medier, men inte appar med bara direktmeddelanden.
  • Var uppmärksam på innehåll med till exempel våld, begränsande könsroller och osunda kroppsideal.
  • Prata med äldre barn om att visst innehåll kan vara obehagligt eller skrämmande, och be att de kontaktar en vuxen om de utsätts för något sådant.

Följ åldersgränserna

Åldersgränser för exempelvis spel eller sociala medier innebär att de inte är anpassade för barn under en viss ålder. De som tidigt får tillgång till sådana spel eller sociala medier kan utsättas för innehåll som de är för unga för att hantera. Till exempel visar forskning att barn från 10 års ålder som använder sociala medier mycket är mer missnöjda med sina kroppar och oftare har symtom på ätstörning än andra. Ibland kan det finnas ett grupptryck att använda sociala medier även bland yngre barn.

Tips i vardagen

  • Prata med ditt barn om varför det är viktigt med åldersgränser och hur olika typer av innehåll kan påverka.
  • Diskutera gärna åldersgränser med föräldrar till barnets klasskamrater och övriga vänner, och försök att komma överens om att följa de gränser som finns.

Prata om vad barnen gör på digitala medier

I den här åldern är det fler barn som börjar använda skärmar på egen hand. Forskning visar att risken för att utveckla problematisk eller beroendeliknande skärmanvändning är mindre om föräldrarna är intresserade och engagerade i vad barnen gör på nätet. Man vet också att barn som trivs i skolan och har goda relationer med sina föräldrar löper mindre risk för att bli beroende av dataspel.

Det är viktigt att engagera sig i barnets vardag, inklusive nätet. Att vara fysiskt aktiv, sova bra och ha goda kompisrelationer kan göra att barn och unga blir mindre sårbara för negativa effekter av skärmanvändning.

Det är viktigt att barn har någon att tala med om de blir oroliga eller får problem. Forskning visar att barn som är mobbade eller nedstämda har högre risk för att utveckla problematisk eller beroendeliknande användning av digitala medier. Barn som mår psykiskt dåligt använder också skärmar i större utsträckning än andra, vilket kan leda till en negativ spiral.

Tips i vardagen

  • Var engagerad och nyfiken på vad ditt barn gör och upplever på nätet. Be gärna barnet visa roliga saker som hen sett eller gjort.

Skapa goda vanor

Forskning visar att mycket skärmtid kan leda till att barn sover sämre och kortare tid och att de blir nedstämda. Det kan även leda till att de rör på sig för lite. Mycket skärmtid har också samband med övervikt och ryggvärk. Rörelse och fysisk aktivitet är viktigt för att må bra, både fysiskt och psykiskt, nu och i framtiden. Hjärnan behöver även en chans att vila från stimulans och intryck.

Att använda skärmar tillsammans med andra verkar vara bättre för hälsan, till exempel att spela spel tillsammans med familjen eller kompisar i stället för ensam.

Tips i vardagen

  • Förklara för ditt barn vad man behöver för att må bra och hjälp hen att hitta en balans mellan skolarbete, sömn, att röra på sig, fritidsaktiviteter, sociala relationer och skärmanvändning.
  • Sätt tydliga ramar för skärmanvändning. En bra tumregel är max 1 eller 2 timmar per dag. Prata med barnet om varför det är viktigt.
  • Kom överens i familjen om grundläggande regler som alla förstår. Ett exempel är att lägga undan alla skärmar när ni äter eller när ni gör saker tillsammans i familjen.

Publikation