Hantera och minska risken för konflikter

Lyssna

Att hantera och minska risken för konflikter handlar om att fundera på vad som orsakar konflikter och bråk, och vilka strategier vi ska använda då. Det handlar också om att komma överens om gemensamma regler och kunna diskutera skärmtid och innehåll i digitala medier utan att bli osams.

Goda relationer mellan föräldrar och barn är en skyddsfaktor mot problematisk skärmanvändning. Att sätta tydliga gränser och samtidigt visa empati och värme är en bra föräldraskapsstrategi, och det kan man utgå från när man sätter upp rutiner för skärmtid hemma.

Föräldrastrategier för yngre barn 0–6 år

Många föräldrar upplever att de antingen måste leka med barnen, eller låta dem underhållas av en skärm. Men det är inte fel att säga åt barnet att man till exempel måste laga mat eller diska, och att barnet antingen kan hjälpa till eller hitta på något att göra själv. Och det är inte farligt för barn att ha tråkigt; tvärtom kan det leda till ökad kreativitet. Det är inte heller farligt om barn blir arga, ledsna eller missnöjda för att man säger nej till skärm.

Självklart kan man ibland tillåta skärmar i situationer som annars blir bråkiga och stökiga. Men om man oftast säger ja för det är enklast behöver man kanske hitta fler strategier. Skärmar bör inte användas som tröst eller belöning, eller för att distrahera barnet när hen ska göra något tråkigt eller jobbigt. Barn behöver träna på att reglera negativa känslor, och forskning visar att barn lär sig att skrika mer och vara mer trotsiga om de vet att de då får använda mobilen eller plattan.

Genomför saker som ni måste göra även om barnet blir argt eller ledset. Känslor hör till livet, och relationen mellan dig och barnet blir starkare när ni tillsammans klarar sådant som är jobbigt.

Reflektionsfrågor till föräldrar med yngre barn, 0–6 år

Fundera över vilken funktion som skärmen fyller hemma hos er, och planera utifrån det. Här är några exempel på frågor som du kan ställa dig:

  • Kan du hitta något mönster i vilka situationer som brukar bli knepiga? Är det till exempel när barnet är trött eller hungrigt? Kan du förekomma konflikten genom att avleda innan utbrottet är ett faktum?
  • Får barnet använda skärm för att du behöver göra något annat, och du vill köpa dig tid? Kan du i så fall exempelvis involera barnet i matlagningen eller vänta med disken tills barnet gått och lagt sig?
  • Får barnet använda skärm för att lugna ner sina känslor? Det är ingen bra idé att använda skärmar för att ge tröst eller distraktion när barnet ska göra något som hen inte gillar. Barn behöver träna på att reglera sina känslor. Du kan hjälpa till genom att exempelvis avleda, spegla det du tror att barnet känner (”jag ser att du blev ledsen”) eller lugna med en kram.

Förslag på alternativ till skärmtid

Här är några förslag om du till exempel behöver städa eller laga mat och inte vill ge barnet en skärm:

  • Ha en särskild korg med leksaker som du bara tar fram när du behöver göra annat.
  • Turas om att berätta saker eller berätta själv nån historia för att få barnet att komma in i lekstämning.
  • Lek eller gosa tillsammans en stund först så att barnet känner sig bekräftat och sett innan barnet behöver leka själv.
  • Låt barnet ”hjälpa till”. Det är jobbigare i stunden men gör vardagen lättare på sikt.

Föräldrastrategier för äldre barn 7–18 år

Ibland är det svårt för barn och unga att prata om sitt eget beteende. Det kan kännas som påhopp och samtalsförsöken kan leda till konflikter. Ett sätt att komma runt detta är att prata generellt om ungas skärmvanor, för att sedan jämföra med ditt barns situation. Här är några exempel på saker som du kan ta upp:

  • Många barn verkar bli mindre kreativa för att de använder digitala medier för mycket. Tror du att det stämmer? Vad gör du som är kreativt och inte på skärm? Varför är det viktigt att hitta på och testa egna saker, tror du?
  • Många barn och unga verkar sova alldeles för lite. De kollar mobilen på natten, spelar för länge och har svårt att somna för att de är uppe i varv. De blir trötta, får sämre humör, lär sig sämre och kroppen hinner inte återhämta sig. Tror du att det är så för många i din ålder? Vad borde de göra för att ändra detta? Sover du tillräckligt?
  • Det verkar som att många barn och unga blir påverkade av vad de ser nätet. Det kan handla om obehagligt, våldsamt och skrämmande innehåll, kränkande språk, fejkade nyheter och orimliga utseendenormer och skönhetsideal. Märker du och dina kompisar också av det? Tror du att de flesta i din ålder råkar ut för sådana saker? Är det något ni pratar om? Hur kan man hantera det? Har du några tips på hur andra kan göra?

Reflektionsfrågor till föräldrar med äldre barn, 7–18 år

Äldre barn och ungdomar får succesivt mer att säga till om och får mer och mer av sin vardag och sina kontakter i digitala medier. Fundera över vilken funktion som skärmen fyller hemma hos er, för respektive familjemedlem, och utgå från den situationen när ni diskuterar skärmanvändningen. Utgå från grundbehoven och se över balansen i vardagen mellan olika aktiviteter med tips.detsynsinte.se.

tips.detsynsinte.se

Här är några exempel på frågor som du kan ställa dig:

  • Hur kan du prata med ditt barn utan att det blir konfrontativt och konfliktfyllt? Vad är det som triggar eventuella konflikter och hur kan ni diskutera skärmanvändning utifrån en gemensam utgångspunkt? Vad behöver du som förälder och ditt barn veta och förstå för att ni ska kunna prata om detta på ett bra sätt och respektera varandras perspektiv?
  • Fundera på hur du som förälder ska göra om ditt barn inte följer de regler som ni har bestämt.
  • Vad ska du göra om du tror att barnet varit utsatt för något på nätet och du blir rädd? Du kan till exempel säga ”Det händer att barn bli kontaktade av någon, eller att någon på nätet gör något som gör att man blir rädd eller ledsen, har det hänt dig? Oavsett vad du berättar så kommer jag vara på din sida och hjälpa dig.”

Se över dina inställningar

Det finns inställningar för skärmtid och säkerhet som är användbara på olika plattformar.

Inställningar för skärmtid, innehåll och säkerhet