Vad kan vi lära oss från barns och ungas upplevelser av pandemin?

Lyssna

Efter covid-19 ville vi ta reda på hur barn och unga upplevde pandemin för att kunna dra lärdomar inför framtida pandemier eller andra samhällskriser. Barn och unga har själva fått berätta vad de tyckte om covid-19 genom intervjuer, teckningar och gruppdiskussioner.

Barn och ungas röster om pandemin

De flesta barn, oavsett ålder, hade väldigt mycker tankar om covid-19 - speciellt i början av pandemin. Det var vanligt att barn och unga kände sig oroliga, rädda, arga och frustrerade. De flesta var inte rädda för att själva bli sjuka utan oroade sig mer för sina nära och kära, särskilt sina mor- och farföräldrar. Efter ett tag så blev pandemin en del av vardagen och livet.

Bild 1. ”Kommer någon jag känner dö?” Bild: 2020:009:0125. Svenskt barnbildarkiv.

Teckning på ett barn som undrar om någon hen känner kommer dö. Även sjukhussäng, sol, ansiktsmask, viruspartikel och ett flygplan med kryss över.

De flesta hade mycket kunskap om pandemin och viruset, exempelvis hur man blev smittad och vad man skulle göra för att inte bli smittad. Barnen och ungdomarna fick också mycket information om pandemin och hade ibland svårt att navigera i informationsflödet, särskilt eftersom informationen sällan var anpassad till dem som målgrupp.

Dåliga och bra saker med pandemin

Barnen och ungdomarna upplevde både bra och dåliga saker med pandemin. Vissa tyckte att de inte kunde vara med och bestämma om saker som hände i deras liv på samma sätt som innan. Den största förändringen för många ungdomar var distansundervisningen. Det fanns också en oro över framtiden, om man skulle klara skolan eller kring familjens ekonomi.

Bild 2. ”Jag gillar inte corona för att många dör. Skola – Stängt”. Bild:2020:009:0579. Svenskt barnbildarkiv.

Teckning ritad av ett barn på en skola med ett kryss över med texten Stängt och ett ledset ansikte.

En del tyckte också att de kände sig instängda hemma, att livet var tråkigt och att det inte fanns någonstans att gå. Vissa kände sig ensammare under pandemin än före, och ensamhet var vanligare bland barn och unga med funktionsnedsättning än bland övriga jämnåriga barn.

Några barn och ungdomar som hade en tuff situation hemma, berättade att de inte hade någon annan vuxen att vända sig till under pandemin. En del upplevde även att deras bostadsområde framställdes på ett stereotypt och stigmatiserande sätt och upplevde att rasismen ökade och förekom mer öppet.

Bild 3. ”Jag kan inte träffa andra”. Bild: 2020:009:1015. Svenskt barnbildarkiv.

Teckning ritad av ett barn på en flicka som är ledsen och tänker på en person.

Andra negativa saker med pandemin kunde vara att

  • sakna sina vänner och släktingar
  • röra sig mindre och sitta mer med telefonen eller paddan
  • det var svårt att klara skolan hemifrån på grund av en tuff situation hemma (konflikter, psykiskt sjuka föräldrar, våld i hemmet, att man bodde trångt etc.)
  • vända på dygnet eftersom man inte behövde gå upp till skolan.

Vissa barn och ungdomar tyckte också att det fanns bra saker med pandemin

  • mer tid med familjen
  • mer rörelse eftersom de inte åkte buss och tunnelbana utan promenerade eller cyklade istället
  • ute mer i naturen och upptäckte nya saker nära hemmet
  • ungdomar som hade distansundervisning tyckte att de kunde spara tid eftersom de inte behövde gå till skolan, och att det var lättare att fokusera på skoluppgifter hemifrån och slippa en stökig skolmiljö
  • pandemin var bra för miljön eftersom man inte reste så mycket som innan.

Bild 4. Bild: 2020:009:0150. Svenskt barnbildarkiv.

Teckning av en flicka som rider på en enhörning med en regnbåge och moln i bakgrunden.

Vad som kan göras bättre vid nästa pandemi enligt barn och unga:

  • Enklare och tydligare information som barn och unga förstår och som är samlad på ett och samma ställe, på olika språk.
  • Barn och unga är olika och behöver olika saker, det kan vara hur man har det hemma eller hur lätt man har det i skolan, så det måste finnas olika lösningar för olika barn.
  • Att plugga hemma måste vara enklare, till exempel med tekniken och att kunna få tag i och få stöd från sina lärare.
  • Alla barn och unga behöver få samma förutsättningar för stöd och hjälp, vissa kanske inte har råd med egen dator för att kunna plugga hemma.
  • Hitta andra sätt för ungdomar att ta sig till skolan än att åka med buss, tåg eller tunnelbana eftersom de inte heller vill bli smittade.
  • Gratis mat till alla barn och unga på skolan, även om man pluggar hemma.
  • Det måste finnas stöd från vuxna, särskilt för de barn och unga som har det tufft hemma, till exempel att man kan få prata med någon på skolan eller digitalt.
  • Att alla barn och unga kan få gratis handsprit och munskydd.
  • Mer aktiviteter online och förslag på saker man kan göra hemma.

Bild 5. ”Efter coronan kommer en regnbåge och en enhörning som jag rider på”. Bild: 2020:009:1248. Svenskt barnbildarkiv.

Teckning av en flicka som rider på en enhörning med en regnbåge och moln i bakgrunden.

Publikationer