Att utöva tillsyn enligt miljöbalken
LyssnaTillsynen ska se till att en verksamhet följer lagen, i detta fall miljöbalken. Tillsynen omfattar också åtgärder som hjälper verksamhetsutövare och förebygger problem, så att det blir lättare att följa reglerna. Verksamhetsutövare kan vara exempelvis företag eller privatpersoner.
Verksamheter som särskilt bör uppmärksammas
I 45 § förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd framgår vilka byggnader som kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd bör ägna särskild uppmärksamhet åt. Dessa byggnader, lokaler och anläggningar är
- byggnader som innehåller en eller flera bostäder och tillhörande utrymmen
- lokaler för undervisning, vård eller annat omhändertagande
- samlingslokaler där många människor brukar samlas
- hotell, pensionat och liknande lokaler där allmänheten yrkesmässigt erbjuds tillfällig bostad
- idrottsanläggningar, campinganläggningar, badanläggningar, strandbad och andra liknande anläggningar som är upplåtna för allmänheten eller som annars utnyttjas av många människor
- lokaler där allmänheten yrkesmässigt erbjuds hygienisk behandling
- lokaler för förvaring av djur.
Tillsynen ska främja miljöbalkens syfte att uppnå en hållbar utveckling. Tillsyn innebär kontrollerande åtgärder som direkt syftar till att verksamhetsutövare följer reglerna.
Vem är verksamhetsutövare?
Begreppet verksamhetsutövare är inte definierat i lagstiftningen, utan en bedömning får göras utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Oftast är det fråga om juridiska personer som exempelvis ett företag eller en ekonomisk förening, men det kan också vara privatpersoner som ansvarar för en verksamhet eller del av en sådan. Både fastighetsägare och nyttjanderättshavare kan vara verksamhetsutövare. I rättspraxis har den som har de faktiska och rättsliga möjligheterna att vidta en åtgärd betraktats som verksamhetsutövare. Det utesluter inte att två eller flera fysiska eller juridiska personer samtidigt kan anses vara verksamhetsutövare.
Se Mark- och miljööverdomstolens dom M 1198-16 (domstol.se)
Avtal som har ingåtts mellan parter i fråga om ansvar för olika delar av en verksamhet kan ge vägledning i frågan om vem som ska anses ha faktisk och rättslig möjlighet att vidta relevanta åtgärder, men det är inte möjligt att avtala bort verksamhetsutövaransvaret enligt miljöbalken.
Se Mark- och miljööverdomstolens dom M 4570-18 (domstol.se)
Rätt till tillträde ska användas med omdöme
Tillsynsmyndigheten har rätt att få tillträde till fastigheter och byggnader för att kunna utöva och fullfölja sin tillsyn.
Vid all tillsyn gäller det att visa hänsyn och genomföra tillsynen genom minsta möjliga skada och intrång. Samtidigt som tillsynsmyndigheten har en tydlig befogenhet måste den användas med försiktighet. Myndigheten måste förhålla sig till proportionalitetsprincipen, och får alltså inte använda mer ingripande åtgärder än vad som behövs i det enskilda fallet.
Utgångspunkten är att tillträde för tillsyn i första hand ska ske efter överenskommelse med exempelvis ägaren eller hyresgästen. I vissa fall kan det ändå vara motiverat med oanmäld tillsyn, till exempel då man behöver kunna se en verksamhet utan att den tillrättalagts inför tillsynsbesöket.
Om ägaren eller nyttjanderättshavaren inte ger tillåtelse kan tillsynsmyndigheten ändå ha rätt till tvångsvis tillträde till byggnader, fastigheter, andra anläggningar och transportmedel, enligt 28 kap. 1 § miljöbalken. Denna rättighet bör endast nyttjas om det bedöms nödvändigt för att myndigheten ska kunna fullgöra sina uppgifter. Tillsynsmyndigheten måste alltid göra en bedömning i varje enskilt fall om det är nödvändigt att ta till tvång. Bestämmelsen om tvångsvis tillträde är visserligen generellt utformad men det är viktigt att den används med omdöme.
Miljöbalk, prop. 1997/98:45 (regeringen.se)
Begränsad rätt att tillträda bostäder
Med hänsyn till det integritetsintrång som det innebär för den boende är tillträdesrätten till bostäder starkt begränsad. Tillträde till bostäder får endast ske i den utsträckning det behövs för att förebygga eller undanröja olägenheter för människors hälsa, enligt 28 kap. 6 § 2 stycket miljöbalken. Det framgår inte närmare av vare sig förarbetena eller rättspraxis när tillsynsmyndigheten får bereda sig tillträde till en bostad. När det är rimligt att bereda sig tillträde till bostäder måste därmed avgöras från fall till fall.
Naturvårdsverket ger mer vägledning om tillträde, polishandräckning och ersättning för ingripande i sin vägledning: Tillsyn enligt miljöbalken – tillträde (naturvardsverket.se)
Tillsynsavgift är möjlig enligt miljöbalken
Den myndighet som genomför tillsynen har möjlighet att avgiftsbelägga sin tillsyn, med timtaxa eller fast årlig avgift.