Vägledning om miljöbalkens regler
LyssnaVägledning om miljöbalkens regler riktar sig främst till tillsynsmyndigheter, till exempel kommuner och länsstyrelser, som arbetar med tillsyn enligt miljöbalken.
Vägledning för effektiv och enhetlig tillsyn
Tillsynsvägledning är utvärdering, uppföljning och samordning av tillsyn samt råd och stöd till tillsynsmyndigheterna. Syftet med vägledningen är att säkerställa att tillsynen bedrivs effektivt, enhetligt och ändamålsenligt.
Med tillsyn avses bland annat att tillsynsmyndigheten ska
- på eget initiativ eller efter anmälan i nödvändig utsträckning kontrollera att miljöbalken samt föreskrifter, domar och andra beslut som har meddelats med stöd av balken följs samt vidta de åtgärder som behövs för att åstadkomma rättelse
- underlätta för en enskild att fullgöra sina skyldigheter enligt de handlingsregler som avses i 1 genom information och liknande verksamhet.
Begreppet tillsynsvägledning definieras i 26 kap. 1 a § miljöbalken.
Folkhälsomyndigheten vägleder inom hälsoskydd
Folkhälsomyndigheten har ansvar för att ge tillsynsvägledning inom området hälsoskydd, men vi utövar ingen egen tillsyn enligt miljöbalken.
Mer om Folkhälsomyndighetens ansvar inom hälsoskydd: Tillsyn inom hälsoskydd
Miljöbalkens förhållande till andra lagar
Huvudregeln är att miljöbalken och annan lagstiftning ska tillämpas parallellt. Det innebär att miljöbalken och andra lagar kan tillämpas samtidigt på verksamheter och åtgärder. Men ibland anges det uttryckligen att speciallagstiftning ska tillämpas framför miljöbalken, till exempel gäller detta vissa bestämmelser i strålskyddslagen.
När det gäller frågor som huvudsakligen avser arbetsmiljön och skydd mot ohälsa i arbete gäller bestämmelserna i arbetsmiljölagen framför miljöbalken. Se 1 kap. 3 § miljöbalken.
Vägledning
-
Allmänna hänsynsregler enligt miljöbalken
Hänsynsreglerna i 2 kap. utgör en central del av miljöbalken och reglerar all verksamhet och alla åtgärder som kan påverka miljöbalkens mål i 1 kap. 1 § miljöbalken. Dessa regler gäller parallellt med annan lagstiftning om det inte anges särskilt att de inte ska tillämpas.
-
Anmälningspliktiga verksamheter enligt miljöbalken
Nya verksamheter inom till exempel skola och allmänna bad ska anmälas till kommunen senast sex veckor innan de startar. En förändring av en verksamhet behöver inte anmälas om inte förändringen är så stor att tillsynsmyndigheten kan bedöma det som en ny verksamhet.
-
Ansvar vid tillsynsärende i inomhusmiljön
Här beskrivs i korthet verksamhetsutövarens respektive miljö- och hälsoskyddsnämndens ansvar i ett tillsynsärende om det finns problem i inomhusmiljön.
-
Att utöva tillsyn enligt miljöbalken
Tillsynen ska se till att en verksamhet följer lagen, i detta fall miljöbalken. Tillsynen omfattar också åtgärder som hjälper verksamhetsutövare och förebygger problem, så att det blir lättare att följa reglerna. Verksamhetsutövare kan vara exempelvis företag eller privatpersoner.
-
Egenkontroll enligt miljöbalkens regler
Egenkontroll innebär att en verksamhetsutövare ska planera, kontrollera och följa upp sin verksamhet.
-
Sanktioner enligt miljöbalken
Av 26 kap. 9 § miljöbalken, om förelägganden och förbud, följer att en tillsynsmyndighet i det enskilda fallet får besluta om de förelägganden och förbud som behövs för att denna balk, samt föreskrifter, domar och andra beslut som har tagits fram med stöd av balken, ska följas. Ett föreläggande kan förenas med vite enligt miljöbalken 26 kap 14 §.
-
Särskilda regler om hälsoskydd
Olägenhet för människors hälsa är ett grundläggande begrepp i hälsoskyddstillsynen. Här beskrivs vad en olägenhet för människors hälsa är och vilka särskilda regler som finns för bostäder och andra byggnader där människor vistas.