Tillsyn över tobaks- och nikotinprodukter och marknadskontroll över tobak och liknande produkter

Lyssna

Folkhälsomyndigheten utövar tillsyn över tobaks- och nikotinprodukter. Vi ansvarar även för marknadskontroll över e-cigaretter, tobaksvaror och örtprodukter för rökning. Här kan du läsa om vad tillsyn och marknadskontroll är och hur vi arbetar.

Tillsyn över tobaks- och nikotinprodukter

Folkhälsomyndigheten är ansvarig tillsynsmyndighet för e-cigaretter, tobaksfria nikotinprodukter, tobaksvaror, och örtprodukter för rökning. Det innebär att vi kontrollerar att de företag som hanterar de här produkterna uppfyller kraven i lagstiftningen.

Målet med vår tillsyn är att tillverkare, importörer, distributörer och webbhandlare följer lagar och regler på området. Vi ska se till att kraven i lagstiftningen följs för att skydda allmänhetens intressen och säkerhet. Tillsyn bidrar även till att skapa rättvisa konkurrensvillkor och lika förutsättningar för alla företag på marknaden.

Vi utövar tillsyn över

  • produktanmälan
  • rapporteringsskyldighet
  • produktkrav
  • märkning och förpackning
  • registrering vid distansförsäljning, till exempel via internet, till konsumenter i ett annat land än det land där företaget har sitt säte eller sin affärsverksamhet, så kallad gränsöverskridande distansförsäljning
  • egenkontroll vid gränsöverskridande distansförsäljning.

Marknadskontroll över e-cigaretter, tobaksvaror och örtprodukter för rökning

Folkhälsomyndigheten är marknadskontrollmyndighet för e-cigaretter, tobaksvaror och örtprodukter för rökning. Det innebär att vi kontrollerar att produkter som tillhandahålls konsumenter på den svenska marknaden uppfyller kraven i lagen och i anslutande förordning och föreskrifter.

Syftet med marknadskontroll är att upptäcka och undvika farliga produkter och produkter som inte uppfyller kraven i lagstiftningen. Det handlar även om att säkerställa en väl fungerande inre marknad. Genom att hindra försäljning av produkter som inte uppfyller kraven motverkas osund konkurrens och olaglig verksamhet, samtidigt som slutanvändare skyddas från farliga produkter. Det kan även bidra till ökade skatteintäkter för staten.

Den som tillhandahåller en produkt på marknaden ansvarar för att den uppfyller lagstiftningens krav. Det krävs inte någon förhandskontroll av produkten från oss innan den får släppas ut på marknaden. För att försäkra sig om att produkter på marknaden överensstämmer med kraven används i stället marknadskontroll.

Folkhälsomyndigheten kan inte godkänna eller delta i utformningen av specifika produkter. Vi kan endast ta ställning till specifika produkter i samband med tillsyn och marknadskontroll. Det förutsätter att produkterna finns tillgängliga på den svenska marknaden och att vi har beslutat att inleda en tillsyn eller marknadskontroll. Däremot kan vi informera om vilka krav som gäller, och på så sätt underlätta för företagen att följa reglerna.

Så arbetar vi med tillsyn och marknadskontroll

Tillsyn och marknadskontroll kan vara både proaktiv och reaktiv.

Proaktiv tillsyn och marknadskontroll är planerad och baseras på en analys av bland annat omvärldsbevakning, uppföljning av tidigare kontroller samt anmälningar och rapporter som kommer in till oss.

Reaktiv tillsyn och marknadskontroll är händelsestyrd och initieras av de tips och underrättelser som kommer in till oss från exempelvis andra myndigheter, verksamhetsutövare, kommunikations- och informationssystem eller allmänheten. Vi utvärderar alla underrättelser och avgör om det finns behov av att inleda tillsyn eller marknadskontroll.

Vårt tillvägagångssätt kan omfatta kontroll av dokumentation, inspektionsbesök, granskning av webbplatser, samt provning av varor och analys av innehåll. Vilket tillvägagångssätt vi använder i varje enskilt ärende beror på omständigheter och behov.

Dekoration.

I samband med att vi inleder ett ärende kontaktar vi det företag som ärendet riktar sig mot och informerar om vad vi planerar att granska. I vissa fall kan vi behöva information från företaget. Som tillsynsmyndighet har vi rätt att få de upplysningar, handlingar, varuprover och liknande som behövs för vår tillsyn. Vi har även rätt att få tillträde till områden, lokaler och andra utrymmen. Där får vi göra undersökningar och ta prover om det behövs för tillsynen. I dessa fall skickar vi en begäran till företaget.

Vid marknadskontroll har vi rätt att utföra oanmälda inspektioner på plats, köpa varuprover under dold identitet och göra fysiska kontroller av produkter.

Vi sammanställer våra observationer i ett protokoll. Det skickas till företaget som får möjlighet att yttra sig över det som har kommit fram i vår granskning. Om vi inte hittat några brister kan vi fatta beslut om att avsluta ärendet. Även i de fall då företaget har åtgärdat de brister vi har noterat kan ärendet avslutas.

Vi kan fatta beslut om föreläggande och förbud

Folkhälsomyndigheten eftersträvar frivilliga rättelser. Om vi har noterat brister uppmanar vi i första hand företaget att lämna en redogörelse för vilka åtgärder de kommer att vidta. Vi får fatta beslut om föreläggande eller förbud som behövs för att kraven i lagstiftningen ska följas. Ett sådant beslut får förenas med vite. Det kan bli aktuellt om företaget inte frivilligt åtgärdar bristerna. Vi kan till exempel förelägga ett företag att vidta åtgärder eller fatta beslut om att förbjuda att produkter får tillhandahållas på den svenska marknaden.

Ett skriftligt beslut förtydligar för företaget vad det är som ska göras. Det är också ett beslut som kan överklagas så att företaget behandlas rättssäkert.

Vi planerar och följer upp vår tillsyn och marknadskontroll

Inför varje nytt år planerar vi inom vilka områden vi ska utföra tillsyn och marknadskontroll. Vi presenterar vår planering i en tillsynsplan och ett program för marknadskontroll.

Här kan du läsa om den tillsyn som vi planerar att genomföra under året inom områdena alkohol, tobak och liknande produkter, tobaksfria nikotinprodukter samt hälsofarliga varor.

Varje år följer vi upp och redovisar den tillsyn och marknadskontroll vi har utfört.

Här kan du läsa om den tillsyn och marknadskontroll vi genomförde år 2023 inom området tobak och liknande produkter och tobaksfria nikotinprodukter.

Även andra myndigheter har tillsynsansvar

Även andra myndigheter har tillsynsansvar över tobak och liknande produkter och tobaksfria nikotinprodukter. Kommunerna och Polismyndigheten har till exempel tillsynsansvar över handeln, och Konsumentverket utövar tillsyn över marknadsföringen.

Vissa produkter omfattas även av annan lagstiftning. Livsmedelsverket har till exempel tillsynsansvar över snus, snusliknande produkter och tuggtobak och Kemikalieinspektionen har tillsynsansvar över vätskor till e-cigaretter.

Vår tillsyn och marknadskontroll utförs med stöd av

  • lagen (2018:2018) om tobak och liknande produkter
  • lagen (2022:1257) om tobaksfria nikotinprodukter

I anslutning till dessa lagar finns även förordningar och föreskrifter. Lagarna, förordningarna och föreskrifterna är skyddslagstiftningar som syftar till att skydda folkhälsan. En viktig förutsättning för att upprätthålla skyddet för folkhälsan är att samhället har en effektiv kontroll av att lagar och regler följs. Det ansvarar vi för genom att utöva tillsyn och marknadskontroll på nationell nivå.

Läs mer