Sara och Maria berättar om enkätmetodik
LyssnaSara och Maria jobbar i myndighetens metodstödsgrupp och ger råd och stöd till medarbetare som gör enkäter. Båda har lång erfarenhet av att arbeta med enkätstudier, både inom forskning och på myndigheter.
Varför behövs bra enkäter?
– Enkäter är ett viktigt verktyg i folkhälsoarbetet. Ofta behöver vi data som människor själv rapporterar för att till exempel veta hur befolkningen mår. Med enkäter, som standardiserade mätningar, kan vi nå ut brett i befolkningen.
Vad är utmaningen i ert arbete?
– Det som kan vara svårt med enkäter är att vi bara får en chans att fråga, utan möjlighet att ställa följdfrågor. Frågorna måste vara välformulerade för att så många som möjligt kan och vill svara på dem, och för att de inte ska missförstås. Vaga och otydliga frågor kan leda till allvarliga mätfel.
– Att ta hänsyn till dem som svarar – respondenterna – har stor betydelse eftersom vi ser en sjunkande svarsfrekvens för enkäter i allmänhet. Det är avgörande att minska bördan att lämna uppgifter och motivera dem som ombeds svara. Enkäter är en mätteknisk utmaning där vi aldrig får glömma de kognitiva och etiska aspekterna.
Hur vaknade ert intresse för enkäter?
– Maria gjorde sin första enkätstudie under forskarutbildningen och insåg hur viktigt det är att ha tillförlitliga enkätinstrument och hur många fallgropar det finns med enkätstudier. För Sara var det förståelsen för hur människor inhämtar och bearbetar information som hon fick under forskarutbildningen i psykologi som ledde in på enkätbanan.
Vad uppskattar ni mest med att arbeta på Folkhälsomyndigheten?
Att få bidra till att öka och bibehålla god kvalitet på våra undersökningar och utredningar. Det är också roligt att arbeta på en stor myndighet och få insyn i så många olika delar av folkhälso- och smittskyddsarbetet.