WHO rekommenderar policyer för att skydda barn från skadlig marknadsföring av livsmedel och drycker

Lyssna

Marknadsföring av livsmedel med högt innehåll av salt, sockerarter och mättat fett kan påverka barns livsmedelskonsumtion och matrelaterad hälsa. Olika politiska verktyg kan vara aktuella för att begränsa barns exponering för marknadsföring av sådana livsmedel och för att skapa en mer hälsofrämjande matmiljö.

Faktabladet sammanfattar WHO:s rekommendationer kring policyer för att skydda barn mot skadlig marknadsföring av livsmedel och drycker och sätter dem i relation till dagens livsmedelskonsumtion, samt ger även exempel på vad som görs i och utanför Sverige.

Faktabladet är en del i en faktaserie om riktlinjer och rekommendationer från WHO om policyåtgärder som länder kan införa för att främja hälsosam livsmedelskonsumtion i befolkningen. Faktabladet riktar sig huvudsakligen till dig som beslutsfattare på nationell nivå, samt till andra som arbetar för en mer hälsosam livsmedelskonsumtion.

Relaterad läsning

Författare: Folkhälsomyndigheten
Publicerad:
Antal sidor: 3
Artikelnummer: 25060