Sök på Folkhälsomyndighetens webbplats
LyssnaRelaterade sökfrågor: registrera snus
570 träffar på Tobaksvaror inom Hela webbplatsen
-
Vi är partihandlare och ska skicka ett parti tobak för destruktion till en återvinningscentral hur ska vi registrera det?
Uppdaterad:Vid avsändande av tobaksvaror, från en tillverkningsanläggning eller ett lager, till laboratorier, återvinningscentraler, nationella myndigheter, internationella offentliga organisationer, ambassader och militärbaser ska meddelande 3.8 användas. Se kapitel II avsnitt 3 punkt 3.8 i bilaga II 2023/448. Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2023/448 om ändring…
-
Hur ska vi få den utrustning som behövs för registrering?
Uppdaterad:Tillverkare av tobaksvaror ska tillhandahålla de näringsidkare som deltar i handeln med tobaksvaror den utrustning som är nödvändig för att registrera tobaksvaror som köps, säljs, lagras, transporteras eller hanteras på annat sätt. De som berörs är alla näringsidkare från tillverkare till den sista ekonomiska aktören före det första återförsäljningsstället, inbegripet importörer, lageranläggningar…
-
Var finns mer att läsa för att öka förståelsen för vilka krav som ställs eller kommer ställas på oss aktörer?
Uppdaterad:Kommissionens webbplats om spårbarhet och säkerhetsmärkning innehåller information om det EU-gemensamma regelverket, tidplan, riktad information till de aktörer som omfattas av reglerna m.m. Webbplatsen uppdateras kontinuerligt. Systems for tobacco traceability and security features (ec.europa.eu)
-
Vad gör id-utfärdaren?
Uppdaterad:En id-utfärdare har till uppgift att generera och utfärda unika identifieringskoder för ekonomiska aktörer, anläggningar, maskiner och maskindelar, samt unika identitetsmärkningar och motsvarande mänskligt läsbara koder för styckförpackningar av tobaksvaror. Id-utfärdaren kan även generera och utfärda unika identitetsmärkningar…
-
Tillämpar Sverige undantaget i genomförandeförordningen som gör att Sveriges ID-utfärdare ska nyttjas för varor som släpps ut på den svenska marknaden (i stället för ID-utfärdaren i tillverkningslandet)?
Uppdaterad:Ja, undantaget tillämpas. Av 3 kap. 4 § i förordningen (2019:223) om tobak och liknande produkter följer att den svenska id-utfärdaren ansvarar för att generera och utfärda unika identitetsmärkningar för tobaksvaror som släpps ut på den svenska marknaden. I genomförandeförordningen 2018/574 finns fler regler om vilken medlemsstats id-utfärdare…
-
Spelar det någon roll i vilken ordning vi registrerar händelser?
Uppdaterad:Ja, det är mycket viktigt att alla händelser registreras i rätt ordning, det vill säga i den ordning som de sker. Europeiska kommissionen har tagit fram en lathund som visar de vanligaste logistiska händelserna som ska rapporteras. Även de ekonomiska transaktionerna ska registreras. EU:s Spårbarhetssystem för tobaksvaror Informationsblad (ec.europa.eu)
-
Information
Uppdaterad:Det finns ett avgörande från kammarrätten i Göteborg, som hanterade frågan när det gällde egenkontrollprogram vid internetförsäljning av tobaksvaror. Lagstiftningarna skiljer sig åt, men det kan vara intressant att se hur domstolen resonerade i detta fall
-
Vi hanterar endast ekonomiska transaktioner vid vårt kontor, måste kontoret ha en identifieringskod för anläggning?
Uppdaterad:Ja, alla anläggning definieras som varje plats, byggnad, kontor eller varuautomat där tobaksvaror tillverkas, lagras, hanteras logistiskt eller ekonomiskt eller släpps ut på marknaden. Vid ansökan om identifieringskod för din anläggning som är ett kontor anger du anläggningstyp ”Annan” och i beskrivningen anger du ”Kontor”.
-
Hur länge måste uppgifter från antimanipulationsverktyget sparas?
Uppdaterad:Tillverkaren/importören ska säkerställa att de uppgifter som registreras av antimanipulationsverktyget förblir tillgängliga under nio månader efter registreringen (genomförandeförordningen 2018/574 artikel 7.4). Kommissionens genomförandeordning (EU) 2018/574 av den 15 december 2017 om tekniska standarder för inrättande och drift av ett spårbarhetssystem för tobaksvaror (eur-lex.europa.eu)
-
Jag har flera försäljningsställen, måste jag ha en identifieringskod för varje försäljningsställe?
Uppdaterad:Ja. Varje försäljningsställe måste ha en identifieringskod för den anläggningen (FID). Enligt EU:s genomförandeförordning måste varje anläggning, det vill säga varje plats, byggnad eller varuautomat, där tobaksvaror släpps ut på marknaden ha en identifieringskod. Däremot ska du som aktör ha endast en identifieringskod för ekonomisk aktör (EOID).
-
Finns det myndighetsföreskrifter om spårbarhet?
Uppdaterad:Myndighetens bedömning är att det inte behöver föreskrivas något kopplat till spårbarhet. En föreskrift om säkerhetsmärkning har beslutats av myndigheten. Föreskriften trädde i kraft den 20 maj 2019. HSLF-FS 2019:4 Föreskrifter om säkerhetsmärkning på styckförpackningar med tobaksvaror
-
Vad innebär spårbarhetssystemet?
Uppdaterad:Systemet ger möjlighet att spåra en tobaksvara från fabrik till försäljningsställe. Systemet innebär i korthet att alla aktörer som ingår i leveranskedjan har en unik identifieringskod, liksom anläggningar (t.ex. produktionsanläggning, lager, terminaler, återförsäljningsställen) och maskiner och
-
Vad är ett första återförsäljningsställe?
Uppdaterad:I EU:s genomförandeförordning definieras första återförsäljningsställe som den anläggning där tobaksvaror släpps ut på marknaden för första gången. Du har ett första återförsäljningsställe om det är det försäljningsställe där tobaksvarorna görs tillgänglig för…
-
Varför behövs ett antimanipulationsverktyg?
Uppdaterad:Det behövs för att skydda processen med att säkerställa att den unika identitetsmärkningen anbringats korrekt och är läsbar. Se mer om antimanipulationsverktyg i Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2023/448 artikel 7. Kommissionens genomförandeförordning (EU) 2023/448 om ändring av
-
Måste jag som detaljhandlare ha identifieringskoder?
Uppdaterad:Du måste ha identifieringskoder för dig och din anläggning för att din leverantör ska kunna leverera tobaksvaror till dig och för att tobaksvarorna ska vara spårbara genom hela leveranskedjan. Du behöver ansöka om identifieringskoder för ekonomiska aktörer (EOID) och anläggningar (FID), med anläggningstypen "Första försäljningsställe". Alla…
-
Omfattas försäljning av hela tobaksblad till konsumenter av reglerna i lagen om tobak och liknande produkter?
Uppdaterad:Folkhälsomyndigheten bedömer att försäljning av hela tobaksblad omfattas av reglerna i lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter (LTLP). Det innebär att det bland annat krävs tillstånd för att bedriva detaljhandel eller partihandel med tobaksvaror i form av hela tobaksblad samt att tillverkare och importörer ska lämna uppgifter om ingredienser och kvantiteter i tobaksvaror till Folkhälsomyndigheten…
-
Länsrapport 2021 Västernorrland – Kommunernas arbete enligt alkohollagen.pdf
Publicerad:Länsrapport 2021 Västernorrland Kommunernas arbete enligt alkohollagen 2 3 Innehåll Om Länsrapportens undersökning .................................................................................. 4 Målgrupper .......................................................................................
-
Länsrapport 2022 Gotland – Kommunernas arbete enligt alkohollagen
Publicerad:Länsrapport 2022 Gotland Kommunernas arbete enligt alkohollagen 2 3 Innehåll Om Länsrapportens undersökning .................................................................................. 4 Målgrupper ..............................................................................................
-
Jag är en detaljhandlare som ska överlåta min butik till ett annat företag, vad gäller avseende spårbarheten för tobaksvarorna?
Uppdaterad:Om den som har tillstånd till detaljhandel överlåter rörelsen får även lagret av tobaksvaror ingå i överlåtelsen om förvärvaren har tillstånd till detaljhandel. Se 5 kap. 8 § andra stycket i lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter. Men som i föregående fråga måste den nya företagaren uppdatera uppgifterna hos den svenska id-utfärdaren. Detta svar förutsätter att tobaksvarorna inte förflyttas…
-
Länsrapport 2022 Värmland – Kommunernas arbete enligt alkohollagen
Publicerad:Länsrapport 2022 Värmland Kommunernas arbete enligt alkohollagen 2 3 Innehåll Om Länsrapportens undersökning .................................................................................. 4 Målgrupper .............................................................................................
-
Länsrapport 2022 Västerbotten – Kommunernas arbete enligt alkohollagen
Publicerad:Länsrapport 2022 Västerbotten Kommunernas arbete enligt alkohollagen 2 3 Innehåll Om Länsrapportens undersökning .................................................................................. 4 Målgrupper .........................................................................................
-
Länsrapport 2021 Kronoberg – Kommunernas arbete enligt alkohollagen.pdf
Publicerad:Länsrapport 2021 Kronoberg Kommunernas arbete enligt alkohollagen 2 3 Innehåll Om Länsrapportens undersökning .................................................................................. 4 Målgrupper ............................................................................................
-
Länsrapport 2022 Uppsala – Kommunernas arbete enligt alkohollagen
Publicerad:Länsrapport 2022 Uppsala Kommunernas arbete enligt alkohollagen 2 3 Innehåll Om Länsrapportens undersökning .................................................................................. 4 Målgrupper ..............................................................................................
-
Länsrapport 2021 Gotland – Kommunernas arbete enligt alkohollagen.pdf
Publicerad:Länsrapport 2021 Gotland Kommunernas arbete enligt alkohollagen 2 3 Innehåll Om Länsrapportens undersökning .................................................................................. 4 Målgrupper ..............................................................................................
-
Länsrapport 2021 Södermanland – Kommunernas arbete enligt alkohollagen.pdf
Publicerad:Länsrapport 2021 Södermanland Kommunernas arbete enligt alkohollagen 2 3 Innehåll Om Länsrapportens undersökning .................................................................................. 4 Målgrupper .........................................................................................