Spel om pengar fortsätter att öka bland unga

Både spel om pengar generellt och det riskabla spelandet har fortsatt att öka bland killar i årskurs 9 och årskurs 2 på gymnasiet. Det framgår av CAN:s nationella skolundersökning 2024. Utvecklingen visar att det behövs åtgärder för att minska spelandet inom denna grupp.

Sedan 2019 har andelen unga som spelat om pengar ökat. Den nya rapporten "CAN:s nationella skolundersökning 2024" från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, visar att trenden fortsätter bland killar både i årskurs 9 och årkurs 2 på gymnasiet. Andelen som har spelat under det senaste året är 27 procent i årkurs 9 och 43 procent i gymnasiet, vilket är den högsta nivån som uppmätts sedan år 2012. Spel om pengar skiljer sig fortfarande mycket mellan unga tjejer och killar. Det är till exempel tre gånger vanligare bland killar på gymnasiet att ha spelat under det senaste året än bland tjejer.

Riskabelt spelande ökar bland killar på gymnasiet

Mellan år 2023 och 2024 har andelen med ett riskabelt spelande ökat från 5 till 9 procent bland killarna i årskurs 9, och från 10 till 14 procent bland killarna på gymnasiet. Det är 10–12 gånger så vanligt att ha ett riskabelt spelande bland killar på gymnasiet än bland tjejer.

På regeringens uppdrag ska nu Spelinspektionen kartlägga de bakomliggande faktorerna till att ungas spelande ökar, och även undersöka hur spelandet finansieras.

– Den fortsatta trenden med ökat spelande bland unga visar hur angeläget det är att vidta åtgärder för att motverka spelproblem i denna grupp, speciellt bland killarna. Vi ser fram emot Spelinspektionens rapport för att kunna ta ytterligare steg i det förebyggande arbetet, säger Jessika Spångberg, utredare på Folkhälsomyndigheten.

Om CAN:s undersökning

Sedan år 2000 har CAN genomfört en årlig undersökning bland elever i årskurs 9 och i årskurs 2 på gymnasiet om alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel om pengar (ANDTS). Bland gymnasielever har spelandet följts sedan år 2004. Riskabelt spelande är ett mått som innebär att man rapporterat minst en negativ ekonomisk konsekvens eller ett beroendesymtom under de senaste 12 månaderna. Måttet infördes i CAN:s nationella skolundersökning år 2019 och mäts med fyra frågor:

  • Spelat för mer pengar än man haft råd att förlora
  • Spelat med större summor för att få samma känsla av spänning
  • Återvänt en annan dag för att försöka vinna tillbaka pengarna man förlorat
  • Lånat eller sålt något för att ha pengar att spela för.

Läs mer