Marknadsföring och dataspel kan bidra till spel om pengar bland unga

Både spelproblem och spel om pengar generellt har ökat bland unga. I en ny rapport från Spelinspektionen lyfts marknadsföring, inte minst i sociala medier inklusive influensers, och även gråzonen mellan dataspel och spel om pengar fram som orsaker till det ökande spelandet bland unga.

På uppdrag av regeringen har Spelinspektionen kartlagt de bakomliggande faktorerna till att ungas spelande ökar, hur spelandet finansieras samt hur ungas spelande utvecklas. Rapporten bygger bland annat på uppgifter från en webbenkät och en webbpanel, samt undersökningar från Folkhälsomyndighetens och Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN).

Gråzon mellan gejming och spel om pengar utgör inkörsport

Många dataspel innehåller lotteriliknande inslag, som till exempel lootlådor. I många fall fungerar de som en introduktion till spel om pengar. Att köpa lootlådor tidigt i livet har visat sig vara en riskfaktor för att senare i livet spela om pengar och få spelproblem. Spelinspektionen lyfter även fram marknadsföring i form av influensers och kasinostreaming som en tydlig bidragande faktor till att unga deltar i dessa spelrelaterade moment, och i förlängningen också traditionellt spel om pengar.

De senaste årens tekniska utveckling har skapat en större tillgänglighet till såväl marknadsföring som till spel. Minderåriga nås mer eller mindre konstant av marknadsföring för spel via digitala medier.

– Spelinspektionens rapport pekar ut viktiga delar för att motverka spelproblem bland unga, som vi tar med oss i arbetet med att förebygga spelproblem där numer gråzonen mellan dataspel och spel om pengar ingår, säger Jessika Spångberg, utredare på Folkhälsomyndigheten.

Rapporten presenterar även hur utvecklingen av ungas spelande sett ut, liksom hjälpsökandet bland unga och finansieringen av spelandet.

Spelinspektionen har valt att avgränsa frågeställningen om bakomliggande faktorer till ökningen av ungas spelande, till förändringar som är kopplade till spelmarknaden.

Läs mer