Skydda dig mot sjukdomar som sprids den här årstiden (lättläst)

Lyssna

Den här tiden på året
sprids ofta flera sjukdomar,
bakterier och virus.

De sjukdomar som sprids just nu
är influensa och kräksjuka.
Dessutom sprids RS-virus.

En del människor
kan bli allvarligt sjuka
om de blir smittade.

Det finns flera saker du kan göra
för att inte bli sjuk
och för att inte smitta andra.

  • Stanna hemma när du är sjuk.
    Träffa inte andra då.
    Om du har frågor
    om din sjukdom
    kan du ringa till din vårdcentral
    eller till numret 1177.
  • Tvätta händerna noga
    med tvål och vatten.
    Tvätta alltid händerna
    efter du har varit på toaletten
    och före du lagar mat eller äter.
  • Hosta och nys i armvecket.
    Du kan också hosta
    i en näsduk av papper.
    Släng sedan näsduken.
    Hosta inte rakt ut i luften
    eller i handen.
  • Tänk på vem du träffar.
    Även om du bara är lite sjuk
    kan du smitta andra.
    Och andra människor kan smitta dig
    även om de bara är lite sjuka.
    Om du träffar andra
    är det bättre
    att ni är utomhus än inomhus.
  • Var extra försiktig
    om du träffar någon som är äldre
    eller i riskgrupp.
    De kan bli allvarligt sjuka
    om de blir smittade.