Skydda dig mot virus och sjukdomar under vintern (lättläst)

Lyssna

Under vintern sprids virus lättare.
Många människor blir sjuka
och kan smitta andra.
Just nu sprids sjukdomarna
covid-19, influensa och kräksjuka.

Det finns flera saker du kan göra
för att inte bli sjuk.
Det finns också mycket du kan göra
för att andra inte ska bli sjuka.

Stanna hemma när du är sjuk

Träffa inte andra då.
Om du har frågor
om din sjukdom
kan du ringa till numret 1177.

Ta vaccin mot covid-19 och influensa.
Det är särskilt viktigt att ta vaccinerna
om du är i någon av de här grupperna:

  • Om du är 65 år eller äldre.
  • Om du har en högre risk
    att bli allvarligt sjuk.

Här kan du läsa mer om att vaccinera sig

Tvätta händerna noga
med tvål och vatten

Tvätta alltid händerna
efter du har varit på toaletten
och före du lagar mat eller äter.

Hosta och nys i armvecket

Du kan också hosta
i en näsduk av papper.
Släng sedan näsduken.
Hosta inte rakt ut i luften
eller i handen.

Tänk på vem du träffar

Även om du bara är lite sjuk
kan du smitta andra.
Och andra människor kan smitta dig
även om de bara är lite sjuka.
Om du träffar andra
är det bättre
att ni är utomhus än inomhus.

Var extra försiktig
om du träffar någon som är äldre
eller i riskgrupp.
De kan bli allvarligt sjuka
om de får RS-virus eller covid-19,
influensa eller kräksjuka.