I april är det dags att ta vaccinet mot covid-19 (lättläst)
LyssnaFrån 1 april kan du vaccinera dig mot covid-19.
Vaccinet är för personer som har störst risk
att bli allvarligt sjuka om de får sjukdomen covid-19.
Varför behöver jag vaccinera mig igen?
Covid-19 sprids mest under hösten och vintern.
Men sjukdomen sprids även under våren och sommaren.
Därför behöver vissa personer ett skydd hela året.
Om du vaccinerar dig två gånger per år
får du ett bra skydd mot allvarlig sjukdom.
Vem behöver vaccinera sig?
Folkhälsomyndigheten säger att de här personerna
bör ta vaccinet mot covid-19:
- Du som är 80 år eller äldre.
- Du som är 65–79 år
och får hjälp hemma varje dag. - Du som är 65–79 år
och bor på särskilt boende för äldre (SÄBO).
Du räknas som 80 år om du fyller 80 under 2025.
När kan jag vaccinera mig?
De flesta regioner börjar vaccinera den 1 april.
Men datumet kan vara olika i olika regioner.
Din region bestämmer när du kan vaccinera dig.
Var kan jag vaccinera mig?
På www.1177.se kan du läsa om
var du kan vaccinera dig där du bor.
Vem behöver inte vaccinera sig?
Även om du är i målgrupp för vaccination
behöver du inte ta vaccinet om båda de här sakerna
stämmer på dig:
- Du vaccinerade dig under hösten 2024.
- Du har haft covid-19 efter 1 oktober 2024.
Då kan du vänta till hösten 2025 med nästa vaccindos.
Vaccinet är till för de personer som behöver
mycket stöd i vardagen.
Du behöver inte ta vaccinet om du
bara får hjälp med:
- Städning
- Trygghetslarm
- leverans av matlådor.