Kriterier för vårdcentraler

Genom att arbeta med Antibiotikasmart Sveriges kriterier bidrar ni till ett utvecklat aktivt arbete mot antibiotikaresistens och vårdrelaterade infektioner.

En antibiotikasmart vårdcentral arbetar aktivt med att inspirera alla – kollegor, patienter och anhöriga – till att ta ansvar för att använda antibiotika ansvarsfullt och minska vårdrelaterade infektioner. Att motverka utveckling och spridning av antibiotikaresistens är en viktig del i patientsäkerhetsarbetet i Sverige.

Syftet med kriterierna är att skapa engagemang, ge inspiration samt bidra till ett systematiskt förbättringsarbete inom antibiotika- och vårdhygienområdet. Kriterierna är uppdelade i fyra olika områden: organisation och samverkan (kriterium 1), arbetssätt (kriterium 2-3), mätning (kriterium 4-5) och kunskap och kompetens (kriterium 6-8).

Kriterier för vårdcentraler

Lyssna

Syfte

För att underlätta kommunikation med den regionala Strama-gruppen, vårdhygieniska enheten och Smittskyddsenheten, behöver vårdcentralen ett team med läkare, sjuksköterska och undersköterska. Teamet ska ha namngivna personer eftersom det skapar trygghet om man vet vilka medarbetare som är extra insatta. Representation från flera yrkeskategorier är en styrka eftersom alla bidrar med sin kompetens. Teamet kan då driva systematiska förbättringsarbeten med resurser i form av tid, utbildning och stöd från ledningen.

Teamet mäter/inhämtar, analyserar och följer upp data från uppföljningsverktyg kring antibiotikaförskrivning, basala hygienrutiner och klädregler samt vårdhygienisk egenkontroll.

Exempel

  • Teamet meddelar regionens Smittskydd, Strama och Vårdhygien vilka de är för att underlätta kontakten.
  • De olika ansvarsområdena sköts gemensamt för att skapa en gemensam bild över verksamheten.
  • Teamet leder det antibiotikasmarta arbetet.
  • Teamet har regelbundna möten och informerar medarbetarna om nyheter och aktuella fortbildningar.
  • Teamet utbildar sina kollegor i aktuella ämnen.
  • Teamet lär sig mer om Primärvårdskvalitet (skr.se).
Uppdaterad
Dela länk till frågan

Lyssna

Detta genom att

a) hämta ut data för relevanta infektionsindikatorer från Primärvårdskvalitet eller liknande system för diagnoskopplade data

b) upprätta en handlingsplan

c) arbeta utefter denna genom att involvera personalgruppen

Syfte

Att genom systematiskt förbättringsarbete arbeta för en ansvarsfull antibiotikaanvändning och minskad antibiotikaresistens med hjälp av välbeprövade arbetssätt från Strama.

Exempel

Här nedan hittar ni Läkemedelsverkets behandlingsrekommendationer för vanliga infektioner i öppenvård, som sammanfattats av Läkemedelsverket, Strama och Folkhälsomyndigheten.

a) Hämta data från Primärvårdskvalitet eller liknande system för att få en översikt över er användning av antibiotika kopplat till diagnoser. Välj ut mätvärden/indikatorer som ni behöver förbättra. Ta gärna hjälp av regionala Strama för vägledning.

Här finns instruktioner från Strama VGR i hur man arbetar med PvQ (vgregion.se).

b) Upprätta en handlingsplan som omfattar alla utvalda indikatorer, eller välja att upprätta en handlingsplan per indikator. I handlingsplanen bör framgå:

  • Förbättringsområden
  • Målet
  • Aktiviteter/åtgärder
  • Ansvarig person eller funktion
  • Datumet för genomförandet

Använd gärna Antibiotikasmart Sveriges Mall för handlingsplan

c) Arbeta utefter er handlingsplan och utvärdera arbetet under tiden. Använd till exempel Nolans förbättringsmodell. Involvera personalgruppen genom att arbeta systematiskt för en långsiktighet och hållbarhet. Planera gärna in arbetet i en verksamhetsplan, ett årshjul eller liknande. Använd till exempel Antibiotikasmart Sveriges Mall för årshjul

Förbättringsarbete i vård och omsorg (folkhalsomyndigheten.se)

Läs mer om att arbeta med förbättringsarbete och olika förbättringsverktyg hos Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).

Läs mer

Här nedan hittar ni Läkemedelsverkets behandlingsrekommendationer för vanliga infektioner i öppenvård, som sammanfattats av Läkemedelsverket, Strama och Folkhälsomyndigheten.

Uppdaterad
Dela länk till frågan

Lyssna

Verksamheten: (a) följer sin totala antibiotikaförskrivning under året och (b) jämför den med andra vårdcentraler i närområdet, och (c) reflekterar över resultatet i personalgruppen.

Syfte

Att ha kontroll på sina data och siffror, och kontinuerligt under året följa data på enhetsnivå gentemot andra vårdcentraler i närområdet.

Genom att följa data, jämföra med andra och diskutera resultat kan personalgruppen reflektera över avvikelser och förskrivningsbeteenden. Detta ger sedan en grund för förbättringsarbeten.

Exempel

a) Hämta jämförande data på totalförskrivningen. Regionens Stramagrupp eller läkemedels-controllers kan hjälpa till. Exempel på data är recept per 1000 listade uppdelat på egen och andras förskrivning.

b) Sätt er data i perspektiv mot närliggande vårdcentraler i området och regionen i stort.

c) Reflektera över resultaten, till exempel kan det vara skillnader i den listade befolkningen, bemanning och tillgänglighet och/eller en över/underförskrivning?

Uppdaterad
Dela länk till frågan

Lyssna

Verksamheten: (a) genomför under året återkommande mätningar av följsamheten till basala hygienrutiner och klädregler samt (b) reflekterar och arbetar med resultatet tillsammans i personalgruppen.

Syfte

Att skapa en dialog i personalgruppen om resultaten från mätningarna och hur följsamheten kan förbättras ytterligare.

God följsamhet till basala hygienrutiner och klädregler är en av de viktigaste åtgärderna för att förhindra smittspridning inom vård och omsorg. Därför är det av vikt att säkerställa att medarbetarna på enheten arbetar utefter basala hygienrutiner och arbetskläder enligt föreskrift SOSFS 2015:10 samt regionala riktlinjer kring klädregler.
SOSFS 2015:10: Basal hygien i vård och omsorg

Exempel

a) Använd hygienobservationer eller självskattningar. Kontakta er vårdhygieniska enhet för underlag.

b) Gå återkommande igenom resultatet av mätningarna på personalträffar. Reflektera och diskutera vilka områden ni kan förbättra.

Uppdaterad
Dela länk till frågan

Lyssna

Verksamheten: (a) genomför en årlig vårdhygienisk egenkontroll och (b) upprättar en handlingsplan med åtgärder som (c) löpande följs upp och åtgärdas.

Syfte

Att stimulera till att arbeta strukturerat med att förebygga smittspridning och förbättra den vårdhygieniska kvaliteten samt att hjälpa vårdcentralen att identifiera förbättringsområden att arbeta med för att säkerställa en god vårdhygienisk standard i enlighet med Hälso- och sjukvårdslag (2017:30) kapitel 5, paragraf 1 (riksdagen.se).

Exempel

a) Genomför en vårdhygienisk egenkontroll och dokumentera med hjälp av vägledningar från olika regioner, till exempel Jönköping och Västra Götalands Regionen. Svensk förening för vårdhygien har en standardiserad för slutenvård. Kontakta er vårdhygieniska enhet för underlag.

Egenkontrollen kartlägger enhetens:

  • kunskap och kompetens gällande vårdhygien – till exempel att hygienombud finns på enheten,
  • förutsättningar för handhygien – till exempel att vårdpersonalen har kortärmad arbetsdräkt utan klocka, ringar och nagellack,
  • rutiner, dokumentation och information – till exempel att kunskap om vårdrelaterade infektioner säkerställs,
  • lokaler, städning och rengöring – till exempel att rutin finns för separata flöden för patienter med misstänkt smittsam sjukdom,
  • rumstyper uppfyller vårdhygieniska krav – till exempel att undersökningsrum och förråd har rätt förutsättningar ur hygieniska aspekter.

b) Upprätta en handlingsplan med åtgärder. Den ska inkludera var och hur åtgärderna ska genomföras, vem som är ansvarig, tidpunkt (eller en tidplan) för när åtgärderna ska vara genomförda och när uppföljning ska ske. Använd gärna Antibiotikasmart Sveriges Mall för handlingsplan, se sidan Inspiration, tips och stödmaterial för vårdcentral (publiceras inom kort).

c) För regelbundenhet och hållbarhet över tid, planera för egenkontrollen i en verksamhetsplan, ett årshjul eller liknande. Använd gärna Antibiotikasmart Sveriges Mall för årshjul

Uppdaterad
Dela länk till frågan

Lyssna

Syfte

Att upprätthålla kompetens inom området, samt ta del av jämförande data och nya behandlingsrekommendationer.

Begreppet vårdpersonal innefattar i detta kriterium läkare, sjuksköterskor och undersköterskor. Fysioterapeuter, arbetsterapeuter, laboratoriepersonal, medicinska sekreterare och receptionister kan inkluderas om möjlighet finns och verksamheten upplever att fortbildningen kan ge dem relevant kunskap.

Exempel

Delta i utbildningar, exempelvis:

Uppdaterad
Dela länk till frågan

Lyssna

Syfte

Att säkerställa att medarbetare på enheten arbetar utifrån basala hygienrutiner och arbetskläder enligt föreskrift SOSFS 2015:10 samt regionala riktlinjer kring klädregler. Verksamheten får en gemensam lägesbild och lyfter förslag på förbättringar.

Detta kriterium gäller särskilt personal med patientnära arbete, men även övrig personal kan behöva uppdateras.

Exempel

Delta i regionala fortbildningar. Andra användbara fakta och utbildningar finns på:

Uppdaterad
Dela länk till frågan

Lyssna

Syfte

Att stärka medvetenheten hos invånarna om när antibiotika gör nytta eller inte. Detta kan ske genom egenvårdsråd samt rekommendationer för att främja hälsa och minimera smittspridning.

Genom att arbeta patientcentrerat skapas förutsättningar för en bra dialog om när antibiotika har effekt, när det inte ger ett snabbare tillfrisknande och om antibiotikans negativa sidor för både individen och samhället.

Begreppet medarbetare innefattar i detta kriterium vårdpersonal såsom administrativ personal beroende på vilka kommunikationsvägar som används.

Exempel

För att göra patienten mer delaktig och medveten om antibiotikans för- och nackdelar kan ni använda ett patientcentrerat arbetssätt. Detta inkluderar att sprida kunskap om antibiotikabehandling, antibiotikas effekter på kroppens normalflora, dess miljöpåverkan, utveckling av antibiotikaresistens och riskerna med att köpa antibiotika utomlands eller av ej auktoriserat apotek på internet.

Läs mer om arbetssättet här: Att mötas i hälso- och sjukvård (socialstyrelsen.se)

Om att ge individanpassad information: Beteenden och behov hos personer i kontakt med vården (skr.se)

Utbildning/information för patienter om infektioner och antibiotika finns på:

Andra förslag på sätt att involvera patienterna:

  • Ge patienten ett icke-antibiotikarecept med egenvårdsråd, vilket innebär att patienten får med sig något efter besöket
  • Informera patienten om riskerna med att köpa antibiotika utomlands, via internet eller ta del av antibiotika via andra kontakter.
    Köper du läkemedel på nätet? Nu inför kommissionen en logotyp för att skydda konsumenterna (europa.se)
  • Informera patienter och närstående om hur de kan bidra till minskad smittspridning och att minska risken för att drabbas av en vårdrelaterad infektion.
  • Bjuda in allmänheten till föreläsning om säsongsaktuella infektioner på enheten.
  • Delta i föräldrautbildning på BVC och prata om antibiotikans för- och nackdelar samt vikten av att hålla god ”smitthygien” i familjen.
  • Uppmärksamma handhygienens dag, antibiotikaveckan och/eller ha ett Quiz i väntrummet.
  • Prata om nyttan med vaccinationsprogram och vaccinationer som rekommenderas vissa grupper/patienter.

För fler länkar med exempel, inspiration och tips se stödmaterial under rubriken Inspiration, tips och stödmaterial för vårdcentral (publiceras inom kort)

Uppdaterad
Dela länk till frågan