Styra innehållet i digitala medier

Lyssna

Att styra innehållet handlar om att till exempel välja eller välja bort vissa appar utifrån deras innehåll. Det finns sätt att få reda på mer om de spel och sociala medier som barn och unga använder, och sätt att undvika skadliga algoritmer, marknadsföring och köp i appar.

Olämpligt innehåll

På nätet finns det mycket innehåll som är olämpligt av olika skäl. En del sprider ouppnåeliga ideal om hur man ska se ut, vad man ska göra på semestern och vilka saker man ska ha. Det finns också risk för att hamna i olika filterbubblor; många sociala medier har rekommendationssystem som kan göra att personer som till exempel mår psykiskt dåligt får mer och mer innehåll som handlar om dåligt mående, och till och med stimulerar till självskadebeteende. Man kan även hamna i flöden med olämpligt eller skadligt innehåll som till exempel förhärligar våld och kriminalitet. Olämpligt eller skadligt innehåll kan även vara falsk eller alternativ information som kan vilseleda och skapa en parallell bild av världen.

Se över dina inställningar

Det finns inställningar för skärmtid och säkerhet som är användbara på olika plattformar.

Inställningar för skärmtid, innehåll och säkerhet

Tips till föräldrar

Föräldrar har en del möjligheter att hindra barn från att komma i kontakt med olämpligt innehåll. Det finns till exempel olika innehållsfilter som kan begränsa tillgången till innehåll såsom porr. Många videodelningsplattformar, spel och sociala medier har också angivna åldersgränser för att minska risken att komma i kontakt med olämpligt innehåll.

  • Kontrollera åldersgränser på spel och sociala medier, och använd dem gärna tillsammans, även när barnet blir äldre. Prata med ditt barn om varför det är viktigt med åldersgränser och hur man kan påverkas av olika typer av innehåll.
  • Håll koll på vilka program och appar ditt barn använder, och välj sådana som är anpassade för barnets ålder. Diskutera gärna åldersgränser med andra föräldrar och försök att komma överens om att följa de gränser som finns.
  • Undvik plattformar och appar som styrs av algoritmer, det vill säga sådana som anpassar innehållet till användaren. De är ofta gratis och innehåller reklam eller köp inuti apparna. Dit räknas många videodelningstjänster såsom Youtube och sociala medier såsom Tiktok, men inte appar med bara direktmeddelanden. Välj program och appar som inte innehåller reklam eller annan marknadsföring.
  • Var uppmärksam på och prata om innehåll där det förekommer till exempel våld, porr, begränsande könsroller och osunda kroppsideal.
  • Var engagerad i ditt barns digitala värld genom att stämma av vad hen gjort på mobilen eller surfplattan och vilka hen har interagerat med genom till exempel chattar och spel. Man kan tänka som när ett barn börjar med en ny aktivitet som dans eller handboll, att man följer med och kollar läget första gången.
  • Prata med ditt barn om att visst innehåll kan vara obehagligt eller skrämmande, och säg att de ska prata med en vuxen om de utsätts för sådant innehåll.
  • Om du har lite äldre barn så är det mer av en balansgång, tänk på att ha barns rätt till privatliv i åtanke när du när utforskar vad ditt barn gör online.
  • Det finns många begrepp i den digitala världen som kan vara svåra att förstå, som algoritmer, grooming eller spoofing. Du kan slå upp dem i Internetstiftelsens ordlista med begrepp förklarade på ett enkelt och lättbegripligt sätt: Ordlista – vanliga internetord och begrepp (internetkunskap.se).

Tips till ungdomar

Följ åldersgränserna för appar, spel och webbsidor. Tänk på att plattformar och appar som styrs av algoritmer kan påverka vad du gör, vad du ser och hur du mår. Lär dig mer om algoritmer och hur du till exempel kan ställa in telefonen eller göra andra val för att påverka ditt flöde, eller vilka appar du kan undvika för att slippa algoritmernas påverkan. Välj program och appar som inte innehåller reklam eller annan marknadsföring.

På Mediemyndighetens sidor kan du läsa om dina rättigheter på nätet som barn eller ung. Läs mer om frågor som: Hur kan du skydda dig på internet? Vad får dina föräldrar dela om dig?

Prata om olämpligt innehåll

Du som förälder bör prata med ditt barn om olämpligt innehåll på digitala medier. Här är några förslag på frågor som du kan utgå från och anpassa efter barnets ålder:

  • Vilka digitala medier använder du? Vad är det för åldersgräns på dem?
  • Vilka är dina favoritplattformar? Förekommer det reklam där? Ungefär hur mycket reklam – kan vi kolla tillsammans?
  • Försök att få koll på hur mycket av innehållet som handlar om att man ska köpa något.
  • Vilka influencers följer du? Varför följer du dem? Brukar de prata om olika produkter eller tjänster? Varför tror du att de gör det? Hur reagerar du på det?
  • Har du märkt att flödet påverkas om du tittar mycket på något eller söker efter särskilda saker? Vet du hur du kan påverka det?

Här är några saker som föräldrar kan tänka på när barnet ska ha en mobil:

  • Varför behöver barnet en mobil och vilka funktioner behöver barnet då? Det kanske räcker med telefonifunktionen, alltså att ringa och svara på samtal.
  • Fundera på om barnet är moget att få en mobil. Några tecken på att barnet börjar bli redo kan vara att hen tar ansvar för sina vardagssysslor och inte tappar bort, har sönder eller glömmer viktiga ägodelar. Mognad handlar även om att bete sig schysst mot andra människor, både i vanliga livet och på digitala medier.
  • Sätt upp barnets användarprofil i mobilen som ett barnkonto som är kopplat till dig. Då kan du kontrollera vilka appar som laddas ned, att åldersgränser följs, vilka funktioner som ska vara aktiva, och ställa in skärmtidsfunktioner via ditt konto. På exempelvis Youtube kan du skapa ”spellistor” till ditt barn med videor som du valt ut.

Hur fungerar marknadsföringen i digitala medier?

I stort sett all marknadsföring syftar till att man ska vilja köpa något. Annonsörerna brukar använda budskap som får mottagaren att känna att hen inte är tillräckligt lyckad, vacker eller glad, och därmed behöver köpa något för att bli just detta. Man säljer ofta in bilden av ett lyckligare och bättre liv som ska förknippas med produkten man vill sälja.

Företagsstrategier för att nå en ung publik via influencers

Företag som vill nå en ung publik samarbetar ofta med influencers och populära streamers eller youtubers. Dessa profiler marknadsför företagens produkter och tjänster genom produktplacering i videor, gemensamma event med mera. Vissa framgångsrika profiler har skapat egna varumärken och säljer egna och andras produkter inom till exempel hälsa, skönhet och träning, och även mycket små barn kan figurera i dessa sammanhang (så kallade ”kidfluencers”). Marknadsföringen inbegriper ofta osunda eller orealistiska skönhetsideal. Självförstärkande processer kan också göra att den som tittar på till exempel utseenderelaterat innehåll får upp ännu mer sådant i sitt flöde.

Marknadsföring kan påverka barns och ungas beteende och hälsa på flera sätt, exempelvis genom deras val av mat och dryck. Forskning har visat att unga vuxna bättre minns reklam för energitäta och näringsfattiga livsmedel, jämfört med mer hälsosamma alternativ, och att de som konstant ser reklam för ohälsosamma livsmedel har svårare att välja mer hälsosamma produkter. Reklam för mat är också förknippat med att barn och ungdomar (0–19 år) äter mer. För att läsa mer om hur lagstiftning och regler för marknadsföring fungerar, se bilagan om algoritmer och marknadsföring till kunskapssammanställningen:

Bilaga 3. Kommersiella aspekter, reglering, marknadsföring samt juridiska ramar (PDF, 238 kB)

Mediemyndigheten har en föräldraguide med kort sammanfattning av vad forskningen säger om barns och ungas relation till influencers och en guide till vad du som vuxen kan behöva känna till.

Påverkas mitt barn av influencers?

Tips till föräldrar

Det är viktigt att prata om marknadsföring och reklam på digitala medier. Genom att bli mer medveten kan man lättare upptäcka dold reklam, betalda samarbeten och uppmaningar till köp. Att följa åldersgränserna för sociala medier, videodelningsplattformar, och för vissa spel, är ett sätt att undvika marknadsföring eller köp inuti appar för barn under 13 år.

  • Prata med ditt barn om hur marknadsföring fungerar. Diskutera om en produkt verkligen kan ge det utseende eller den livsstil som den försöker sälja in.
  • Om ditt barn gillar att spela, läs på om spelen på kollaspelet.se, gärna tillsammans med ditt barn. Är det något spel som verkar vara mer eller mindre lämpligt?

Tips till ungdomar

Det är viktigt att själv fundera på vilken marknadsföring du möter i sociala medier och spel, hur integrerat detta är i ditt flöde och om det är tydlig eller dold marknadsföring. Här är några frågor att utgå ifrån:

  • Fundera över hur marknadsföring fungerar. Är det rimligt att en produkt kan ge det utseende eller den livsstil som den försöker sälja in?
  • Gå in på en av dina favoritplattformar och försök räkna ut hur mycket av det du möter som handlar om att du ska vilja köpa något.
  • Vilka influencers följer du? Fundera på vilka kommersiella samarbeten de har och hur de påverkar dig.
  • Brukar du se skillnad på ren reklam och mer integrerad produktplacering eller olika samarbeten? Hur märker du det och kan du använda den kunskapen och erfarenheten mer när du är på digitala medier?

Prata om marknadsföring och reklam

Du som förälder bör prata med ditt barn om marknadsföring och reklam på digitala medier. Här är några förslag på frågor som du kan utgå från och anpassa efter barnets ålder:

  • Vilka digitala medier använder du? Vad är det för åldersgräns på dessa digitala medier?
  • Vilka är dina favoritplattformar? Förekommer det reklam där? Ungefär hur mycket reklam – kan vi kolla tillsammans? Räkna ut hur mycket av innehållet som handlar om att man ska vilja köpa något.
  • Vilka influencers följer du? Varför följer du dem? Brukar de prata om och rekommendera olika produkter eller tjänster? Varför tror du att de gör det? Hur reagerar du på det?
  • Har du märkt att flödet påverkas om du tittar mycket på något eller söker efter särskilda saker? Vet du hur du kan påverka det?

Få koll på spelandet

Det är väldigt vanligt med spel bland barn och unga. Allra vanligast är det i åldersgruppen 9–12 år, där fyra av fem barn spelar någon form av dataspel enligt statistik från Mediemyndighetens rapport Ungar & medier. Det är bra att ta reda på mer om spelen och om de är lämpliga för ditt barn.

Tips till föräldrar

Många föräldrar vet inte riktigt vad barnen spelar, eller är dåligt insatta i hur spelen fungerar och vad de handlar om. De vet heller inte hur den sociala miljön i spelen ser ut.

  • Lär dig mer om de spel som ditt barn använder.
  • På sajten Kollaspelet.se finns guider till ett 30-tal populära dataspel, där man får veta hur spelen fungerar och vilka risker och faror som föräldrar kan hålla utkik efter. Där finns också en omfattande lista med begrepp från spelens värld.
    Kollaspelet.se
  • Spela tillsammans med ditt barn och sätt dig in i hur spelen fungerar.
  • Det är tydligt när man talar med barn i olika åldrar att de vill att föräldrarna ska förstå spelen de spelar och spela tillsammans med dem. De vill att föräldrarna ska se spel som ett fritidsintresse på samma sätt som handboll eller dans.

Se också avsnittet Förhålla sig till innehållet i digitala medier