Kunskap om matmiljö och barns och ungas livsmedelskonsumtion Vad säger forskningen?
LyssnaI den här rapporten presenterar vi en sammanställning av internationell forskning om matmiljö och barns och ungas livsmedelskonsumtion och matrelaterad hälsa, som övervikt och obesitas.
Rapporten visar att det som studerats mest i matmiljön bland barn och unga är marknadsföring av livsmedel, tillgänglighet till snabbmatsställen, normer och preferenser samt matmiljön i skolan.
- Barn och unga exponeras för en omfattande marknadsföring av främst ohälsosamma livsmedel i olika mediakanaler och i utomhusmiljön. Barn och unga verkar få en mer positiv inställning till livsmedlen, samt att konsumtionen och pressen på föräldrar att köpa produkterna verkar öka.
- Snabbmatställen i närområdet kan påverka barns och ungas konsumtion och viktutveckling och det verkar också vara vanligare med snabbmatsställen i områden med lägre socioekonomi.
- Utseende och smak på maten, normer i samhället, marknadsföring samt bekvämlighet, snarare än kunskap, styr barns och ungas matval.
För vissa delar av matmiljön har vi idag inte kunskap om orsakssamband och därför går det inte att dra säkra slutsatser om hur barns och ungas livsmedelskonsumtion påverkas. Dessutom hade majoriteteten av de systematiska översikterna som sammanställt forskningen stora brister.
Rapporten är en del av ett regeringsuppdrag om att förbättra barn och ungas livsmedelskonsumtion med fokus på socioekonomiska skillnader.